حمل ۸۰ درصد ترانزیت کالا به افغانستان در محور جنوب شرق کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مهدی عارف‌پور امروز در آستانه سفر دوم هیئت دولت به استان در شورای اطلاع رسانی خراسان جنوبی با اشاره به رقابت کشورهای همسایه برای تصاحب حمل و نقل ترانزیتی به افغانستان و کشورهای آسیای میانه خواستار توجه ویژه در جهت ایجاد محور سربیشه – میل ۷۸ شد. 
وی با تاکید بر توجه ویژه به راه های شریانی استان، ‌یاد آور شد:‌ محورهای ارتباطی اصلی و فرعی باید به نحو شایسته ای در استان تأمین شود.
معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی کل راه های سطح استان اعم از راه اصلی، فرعی و روستایی ساخته شده را ۱۷ هزار و ۶۴۹ کیلومتر برشمرد و با اشاره به وجود ۴ هزار و ۳۱۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی در این استان، افزود: در حال حاضر ۵/۱۴۸ کیلومتر بزرگراه چهار خطه، ۵/۵۲۳ کیلومتر راه اصلی معمولی، یک هزار و ۱۶۵ کیلومتر راه فرعی عریض، ۱۵۵ کیلومتر راه فرعی درجه یک، ۲۰ کیلومتر راه فرعی درجه دو و یک هزار و ۴۳۴ کیلومتر راه فرعی دسترسی در این استان وجود دارد.
عارف پور با اشاره به وجود یک هزار و ۳۳۹ کیلومتر شبکه راه روستایی در خراسان جنوبی تصریح کرد: این راه ها شامل یک هزار و ۶۳۶ کیلومتر راه روستایی درجه یک، یک هزار و ۳۴۷ کیلومتر راه روستایی درجه دو، ۲ هزار و ۸۸۱ کیلومتر راه روستایی شوسه و ۳ هزار و ۱۷۵ کیلومتر راه روستایی خاکی است.
وی اظهار داشت: ۲ هزار و ۱۲ کیلومتر راه های ساخته شده با مشخصات فنی اصلی و فرعی در استان موجود است که معادل ۳۵/۲ کیلومتر درصد و در رتبه ۲۶ کشور قرار دارد.
معاون عمرانی استاندارخراسان جنوبی ادامه داد: ۲ هزار و ۷۹۳ کیلومتر راه روستایی ساخته شده با مشخصات فنی دراستان موجود است که معادل ۵/۳ کیلومتر درصد کیلومتر مربع و در رتبه ۲۷ کشور قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه آزاد راه با مشخصات فنی در خراسان جنوبی وجود ندارد، افزود: مهمترین راه های اصلی استان، محور خضری- قاین- بیرجند- نهبندان به طول ۴۲۵ کیلومتر است که بیش از ۲۵ سال از احداث آن می گذرد.
عارف پور با تأکید بر نیاز شدید این محور به ایجاد روکش جدید، اذعان داشت: تاکنون ایجاد روکش کامل سه لایه در ۲۵ کیلومتر از این محور انجام شده و مابقی نیز در دست اجرا است.
معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه شبکه راه های اصلی و فرعی استان به لحاظ کمیت مشکل خاصی ندارد، بیان داشت: این شبکه نیازمند بهسازی و اقدامات لازم جهت تعریض، احداث باند دوم و افزایش ظرفیت است.
وی تصریح کرد: با ساخت ۲ هزار و ۹۷۳ کیلومتر راه روستایی در خراسان جنوبی، در حال حاضر حدود ۷۰ درصد جمعیت روستایی بالای ۲۰ خانوار استان از راه مناسب روستایی برخوردار هستند.
عارف پور گفت: برای برخورداری ۲۵ درصد از روستاهای باقیمانده، نیاز به احداث ۶ هزار و ۵۶ کیلومتر راه معادل دو برابر طول راه روستایی موجود استان است.
وی از شناسایی ۶۴ نقطه حادثه خیز در محورهای شریانی استان تا پایان سال ۸۵ خبر داد و تصریح کرد: برای حذف این نقاط حداقل ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیازاست.
عارف پور اظهار داشت:‌ در سال جاری برای رفع ۴ نقطه حادثه خیز استان در قالب طرح رفع نقاط حادثه خیز راه ها مبلغ ۶ هزار میلیون ریال از محل اعتبارات ملی پیش بینی شده است.
وی تقاطع منصورآباد – اسدیه با اعتبار یک هزار و ۳۰۰ میلیون ریال ، تقاطع ورودی درمیان با محور اصلی با اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیون ریال، ‌تقاطع ورودی از شوکت آباد با محور اصلی با اعتبار ۲ هزار میلیون ریال و تقاطع کمربندی آیسک با محور فردوس با اعتبار یک هزار و ۳۰۰ میلیون ریال را از جمله نقاط حادثه خیز استان برشمرد.
معاون عمرانی استاندارخراسان جنوبی افزود: ‌در سال جاری مبلغ ۲ میلیارد ریال برای تکمیل و ساماندهی محور بیرجند – خوسف-عرب آباد از طرح های نیمه تمام سال ۸۵ هزینه شده است.
وی تکمیل باند کندرو پلیس راه بیرجند به سمت سه راهی مرک، ‌باند کندرو گردنه پدران ، حذف نقاط سانحه خیز محور خوسف – عرب آباد و تکمیل تقاطع های غیر همسطح مود و شوسف را از جمله پروژه های نیمه تمامی دانست که با اعتبار مورد نیاز ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال در سال جاری بلاتکلیف باقی مانده است.
عارف پور در خصوص احداث محورهای اصلی ، فرعی و روستایی استان گفت:‌ تلاش می شود با استفاده از امکانات بخش خصوصی این محورها احداث شود.

۰۸
آبان ۱۳۸۶
نویسنده
دیدگاه‌ها بدون دیدگاه
برچسب‌ها

Leave a Reply