مدیرعامل چابهار از آمادگی این منطقه برای حمایت از سرمایهگذاران خبر داد
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار آمادگی این منطقه را برای حمایت از سرمایهگذاران داخلی و خارجی اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، “محمدطاهر باقری زاده” روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: وجود معافیتهای مالیاتی و گمرکی از جمله مشوقهای پیشبینی شده در این منطقه برای ترغیب سرمایهگذاران به حضور در این منطقه است.
وی با بیان آنکه در زمان حاضر ۸۶کارخانه در چابهار فعالیت میکنند، از صنعتگران دعوت کرد بخشی از خطوط تولیدی خود را به این منطقه منتقل و از ویژگیها و خدمات قابل ارایه در این منطقه استفاده کنند.
باقری زاده با تشریح موقعیت جغرافیایی چابهار، گفت: بخشی از اقتصاد این منطقه از محل وجود ۲هزار و ۱۴۴فروند شناور صیادی که توان صید بیش از ۱۷۰هزار تن انواع ماهی را دارند، تامین میشود.
وی اضافه کرد: بیش از ۶۰درصد از جمعیت چابهار در بخشهای اقتصادی شاغل هستند که حدود ۶۰درصد از آنها در بخش شیلات ، ۳۰درصد در زمینه تجارت و ۱۰درصد بقیه نیز در بخشهای خدمات و کشاورزی فعالیت میکنند.
این مقام مسئول با بیان آنکه ۱۴پست اسکله صیادی در چابهار فعال است، گفت: یک پست اسکله توان پهلوگیری کشتیهای ۴۵هزار تنی و یک پست دیگر آن توان پذیرش چهار کشتی ۲۵هزار تنی را دارد.
وی ظرفیت سالانه این اسکلهها را در مجموع سه میلیون تن ذکر و پیش بینی کرد: توان تخلیه و بارگیری این اسکلهها با تکمیل طرح توسعه شهید باهنر به شش میلیون تن در سال برسد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان آنکه سالانه سه هزار تن میگو در چابهار صید میشود، گفت: در این منطقه سالانه ۸۰هزارتن انواع میوه گرمسیری نیز تولید و به بازارهای کشور عرضه میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه این منطقه ۲۲۰۰کیلومتر با مرکز کشور فاصله دارد ، گفت : چابهار یکی از پنج بندر اقیانوسی جهان است که قابلیت تبدیل شدن به یک مگاپورت و تبدیل شدن به بندری برای پذیرش کشتیهای اقیانوس پیما را دارد.
باقری زاده، چابهار را امید جمهوریهای آسیای میانه و افغانستان برای دسترسی به آبهای آزاد جهان عنوان کرد و گفت: هرچند در زمان حاضر بخشی از نیاز کشور به واردات از این محل تامین میشود ، اما توسعه بنادر به لحاظ افزایش صادرات کشور از چابهار از اهداف سازمان است.
وی افزود: به سبب نزدیکی چابهار به بازارهای پرمصرف، این منطقه قابلیت تبدیل شدن به یک قطب صنعتی را دارد.
این مقام مسئول با بیان آنکه ۱۴هزار کیلومتر مربع از ۱۷هزار کیلومتر مربع منطقه چابهار در اختیار منطقه آزاد است، گفت: براساس برنامههای اجرا شده ودر دست احداث این منطقه که از سال ۱۳۷۲شروع شده و تاسال ۱۴۱۰ادامه دارد، علاوهبر تکمیل و توسعه بخشهای تجاری به عنوان منبع درآمدبرای سازمان ، تکمیل زیرساختها برای افزایش واردات و صادرات، تلاش برای تبدیل منطقه به محلی جهت افزایش تولیدات صنعتی و گسترش صادرات ادامه دارد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، در ادامه از برنامههای این سازمان برای افزایش جذب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه خبر داد و گفت: تا پنج سال آینده باید بتوانیم با کمک بخش خصوصی هتلهای مناسب و متناسب با ظرفیت پذیرش آن ، ایجاد کنیم.
وی افزود: ساخت ۶۰۰واحد مسکونی، توسعه فعالیتهای تجاری،خدماتی و اداری ، صنایع غیرآلاینده، شهرک مسکونی، ایجاد صنایع و انبارهای برزگ، اختصاص سه هزار هکتار زمین برای ایجاد صنایع کوچک و متوسط و شهرکهای صنعتی و همچنین برنامههای جنگلی و…، برخی از برنامههای در دست اجرای این سازمان است.
باقری زاده، خارج بودن از محدوده پر تنش خلیج فارس، نزدیکترین بندر کشور به آبهای بینالمللی و تنها ساحل اقیانوسی کشور، جنوبیترین نقطه عبور راهگذر “شرق – غرب در جهان”، بهترین مسیر ترانزیت کالا به افغانستان و جمهوریهای آسیای میانه و کوتاهترین مسیر دسترسی آسیای میانه به آبهای آزاد را برخی از نکات استراتژیک منطقه آزاد چابهار عنوان کرد.
وی اضافه کرد: اتصال به پیکره سرزمینی، قرار گرفتن در بزرگترین گذرگاه نفت خام جهان و در مسیر راهگذر “شمال – جنوب”، مسیر سنتی تاریخی جاده ابریشم، قرار گرفتن در مسیرهای آبهای بینالمللی و پلی میان کشورهای عضو اکو، آ سه آن و سایر کشورهای جهان برای ترانزیت و صدور تولیدات برخی دیگر از کشورها ، از ویژگیهای استراتژیک این منطقه است.
باقری زاده ، توسعه ترانزیت کالا از محور توسعه شرق با اتصال شبکه ریلی چابهار به شبکه سراسری، توسعه صنعت گردشگری ، توجه ویژه به مسائل علمی، پژوهشی و آکادمیک، توسعه دانشگاهها، ایجاد کانون فرهنگی و نشر اسلامی، توسعه صنایع مادر و جنبی (ارتقا اقتصاد بومی)، ساخت فرودگاه مستقل در منطقه و برگزاری اولین جشنواره فیلم کشورهای اسلامی را از برنامههای مورد نظر منطقه آزاد چابهار است.
وی بر ضرورت حمایتهای بیشتر دولت در ایجاد زیرساختها و تفویض اختیارات قانونی بهمناطق آزاد در راستای ماده ۲۷قانون مناطق آزاد و ماده ۳۵قانون برنامه و بودجه تاکید کرد و گفت: تحقق این امر در اجرایی شدن سریعتر امور مناطق آزاد از جمله چابهار نقش اساسی خواهد داشت.
باقری زاده با بیان آنکه در دیدار با مدیر عامل کشتیرانی خواستار راه- اندازی خط کشتیرانی از چابهار شده است، گفت: برای مستقل کردن فرودگاه چابهار نیز با مسئولان مربوطه از جمله سازمان هواپیمایی کشوری مذاکراتی صورت گرفته و پیش بینی میشود کارهای اولیه آن بزودی شروع شود.
وی نبود سوختهای صنعتی مورد نیاز ( گاز، مازوت و…)، نبود شبکه حمل و نقلی ارزان (ریلی، هوایی و خطوط کشتیرانی)، پایین بودن ظرفیت اسکله و خدمات جانبی، نداشتن نقطه ارتباطی هوایی مستقل (فرودگاه در حد استاندارد -های بینالمللی)، ناکافی بودن زیرساختهای درون منطقه نسبت به دیگر مناطق و مشکلات بانکی از نظر تسهیلات مورد لزوم مناطق آزاد را برخی از موانع و مشکلات توسعه و راههای خروج از موانع چابهار ، عنوان کرد.
باقری زاده با بیان آنکه طرح جامع منطقه آزاد چابهار در سالهای ۷۴و ۷۵ تدوین شدهاست ، بر ضرورت بازنگری این طرح و به روز کردن آن تاکید کرد.
بهگزارش خبرنگار ایرنا، وی بر ضرورت کوچکتر کردن بدنه این سازمان در راستای تحقق اصل ۴۴قانون اساسی تاکید کرد و گفت: قصد داریم باحذف واسطه -ها و مدیریتهای زاید، علاوه بر واگذاری کار به مدیران درگیر،بدنه اداری خود را کوچک کرده و عمده امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
این مقام مسئول سپس از برگزاری همایش بینالمللی چابهار،ترانزیت و توسعه محور شرق در روزهای پنجم و ششم آذر ماه امسال خبر داد و گفت:بررسی آثار توسعه زیرساختهای حمل و نقل محور شرق در جهت امنیت و توسعه پایدار و دستیابی به تمهیدات قانونی و راهکارهای اجرایی در راستای برنامههای ملی و منطقهای از جمله اهداف برگزاری این همایش است.
وی ، تبیین اهمیت توان بالقوه سرمایهگذاری در محور ترانزیتی شرق با هدف استفاده از موقعیت جغرافیای سیاسی و جغرافیای اقتصادی کشور را در تقویت مبادلات بینالمللی و تشریح جایگاه و نقش تعیینکننده چابهاربه عنوان کانون توسعه محور شرق و امکان سنجی تبدیل آن به قطبی منطقهای با هدف توسعه اقتصادی شرق کشور از دیگر اهدف این همایش ذکر کرد.