اتمام زیرسازی راه آهن ایران- افغانستان تا پایان سال
خبرگزاری فارس: مجری طرحهای برون مرزی وزارت راه و ترابری گفت: عملیات زیرسازی قطعه ۳ راهآهن خواف – هرات با هزینه ۷۵ میلیون دلار تا پایان سال جاری به اتمام میرسد.
جواد توکلی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به آخرین وضعیت پروژه راهآهن خواف – هرات گفت: این خط آهن به طول ۱۹۱ کیلومتر از شهر خواف شروع و پس از طی حدود ۷۶ کیلومتر در خاک ایران، وارد خاک افغانستان شده و در نهایت به هرات دومین شهر بزرگ این کشور منتهی میشود.
وی افزود: اجرای این پروژه در چهار قطعه برنامهریزی شده که در حال حاضر اجرای قطعات ۱ و ۲ از خواف تا ایستگاه مرزی شمتیغ به طول ۷۶ کیلومتر در خاک ایران در دست اجرا میباشد و عملیات اجرایی قطعه سوم نیز به طول ۶۰ کیلومتر از مرز شمتیغ تا ایستگاه جنوب در افغانستان از ابتدای سال ۸۶ آغاز شده و عملیات زیرسازی آن هم اکنون بیش از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته وی، خطوط ریلی کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و پاکستان تا مرز افغانستان احداث و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. در حال حاضر افغانستان فاقد خطوط ریلی داخلی میباشد.
توکلی یادآور شد: این پروژه نخستین پروژهای است که خطوط ریلی ایران را که با استانداردهای بینالمللی احداث میگردد، به عمق ۱۲۰ کیلومتر داخل خاک افغانستان میرساند. بهرهبرداری از محور فوق علاوه بر تقویت مناسبت دو کشور موجب افزایش حمل کالاهای ترانزیتی از مقصد و یا مبداء افغانستان به بنادر جنوبی کشورمان و اروپا خواهد شد.
به گفته مشاور وزیر و مجری طرحهای برون مرزی وزارت راه و ترابری، هزینه اجرای قطعه ۳ که از محل کمکهای ستاد بازسازی افغانستان پرداخت میشود، ۷۵ میلیون دلار میباشد و تا پایان سال جاری عملیات زیرسازی این قطعه به اتمام میرسد. در این قطعه یک دستگاه پل بزرگ به طول حدود ۴۰۰ متر بر روی رودخانه هریر رود نصب می شود. این پل دارای دو دهانه ۹ متری و هجده دهانه ۲۰ متری است که با استفاده از شمع و ستون و تیرهای پیش ساخته بتنی احداث می شود.