سنتی وخودرنگ بودن از دلایل فروش فرش افغانستان در بازارهای جهان اعلام شد

مشاورامورتجاری ونمایشگاهی افغانستان درایران گفت: سنتی بودن و خود رنگ بودن فرش‌های دستباف افغان،مهمترین دلایل موفقیت فروش فرش افغانستان در بازارهای جهانی است.

سیدجواد موسوی،یکشنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا در کیش،افزود: موفقیت صادرات فرش دستباف افغانستان به‌علت ضعف صادرات فرش ایران نیست بلکه نتیجه آرامش نسبی است که چند سال اخیر در افغانستان تحقق یافته است.

وی بیان کرد:فرش‌های افغانی بارنگ‌های گیاهی در بازارهای خارجی مشتریان زیادی دارد و از سال ‪ ۸۲‬کشورهای آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا در این زمینه امتیازاتی را برای افغانستان در نظر گرفتند که معافیت صدور هرکالایی از افغانستان از آن جمله است.

موسوی افزود: فرش ایران برای ورود به بازارهای جهانی بایستی مالیات بین ‪ ۲۵‬تا‪ ۴۰‬درصد پرداخت کند اما برخی از تجار ایرانی، فرش خود را از طریق افغانستان به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

وی با انتقاد از بافندگان پاکستانی گفت: این قشر با کپی طرح‌های افغانی تاکنون سود کلانی را عاید خود کرده‌اند.

مشاورامورتجاری و نمایشگاهی افغانستان در ایران از متولیان فرش ایران خواست با ایجاد کارگاههای تولید، شست و شو و پرداخت فرش در افغانستان با این کشور در صادرات این دستبافته تشریک مساعی کنند.

وی بیان کرد:آمریکا صادرات فرش از مبدا افغانستان و راه ترانزیتی ایران را آزاد اعلام کرده است از این رو می‌توان فرش تولید دو کشور را از راه ترانزیتی ایران به آمریکا صادر کرد.

موسوی تبلیغات فرش درافغانستان رانامطلوب توصیف کردو گفت: در این راستا دولت از صادرات فرش حمایت‌های زیادی می‌کند ضمن‌آنکه با توجه به پسند سلیقه اروپایی و آمریکایی این موضوع باعث افزایش این دست بافته شده است.

وی ازمتولیان فرش ایران خواست‌با توجه به اینکه در افغانستان امتیازاتی چون کارگر ومواد اولیه ارزان قیمت وجود دارد، ایران با استفاده از این امتیازات می‌تواند با تعامل از طریق افغانستان نیز نسبت به صادرات فرش خود اقدام کند.ک/‪۳‬

۱۷
اردیبهشت ۱۳۸۷
نویسنده
دیدگاه‌ها بدون دیدگاه
برچسب‌ها

Leave a Reply