احترام ابن ‌سینا برای اسلاف خود/ مقام و نقش ابن‌ سینا در تفکر عقلی

رئیس فرهنگستان علوم به تشریح جایگاه، آرا و افکار ابن سینا پرداخت و با تبیین مقام و نقش این اندیشمند ایرانی در تفکر عقلی، یادآور شد: احترام ابن سینا برای اسلاف خود بسیار مشهور است.


به گزارش خبرنگار مهر، دکتر رضا داوری رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی صبح امروز سه شنبه ۲۷ مهر ماه در همایش ابن سینا و فیلسوفان اسلامی با ارائه سخنرانی خود در بخش افتتاحیه همایش با محوریت “مقام و نقش ابن سینا در تفکر عقلی” اظهار داشت: ابن سینا برای ما مظهر یک دوران تاریخی است. همانطور که برخی می دانند رساله ای به اسم فارابی مؤسس فلسفه اسلامی دارم و هنوز هم بر آن هستم که فارابی فلسفه اسلامی را تأسیس کرده است.

وی افزود: همه نمی پذیرند که فلسفه اسلامی تأسیس شده باشد یا دوران مستقلی در تاریخ فلسفه باشد. کسانی که قبول می کنند شاید مقام ابن سینا و مقام ملاصدرا برایشان برتر از مقام فارابی باشد. این مشکل را می توان ساده رفع کرد. فارابی مورد احترام ابن سینا است. احترامی که ابن سینا برای اسلاف خود قائل است بسیار مشهور است. همه می دانند که نظر ابن سینا نسبت به فارابی نظر تجلیل است. همین مطلب کافی است که گفته من با خواندن شرح مابعدالطبیعه فارابی توانستم مسائلی را حل کنم.

دکتر داوری در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت: فارابی بسیاری از مطالب را مطرح کرده و ابن سینا تفصیل و شرحی بر آنها ارائه داده است. مسئله وجود و ماهیت پیش از ابن سینا و فارابی نبوده است و در این دوران شکل گرفته است. ارسطو و افلاطون منکر ماهیت نبودند، در یونان این واژگان وجود داشته و ترجمه شده است. هر فیلسوفی یک مسئله نو مطرح کرده و پیش آورده است، پس اهمیت مطرح کردن بحث وجود و ماهیت چیست؟

رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی تصریح کرد: طرح وجود و ماهیت تمام فلسفه را دگرگون کرده و جهت خاصی به فلسفه داده است. در فلسفه وقتی یک تعبیر معانی مختلف دارد منشأ سوء تفاهم می شود. ابن رشد گفته است که ابن سینا و فارابی وجود را عرض دانسته اند. ابن رشد یکی از معماهای و عجایب تاریخ است و اشتباهاتی کرده که اشتباهات فوق العاده عجیبی است یکی از آنها همین است که به آن اشاره کرده ام.

دکتر داوری در ادامه اظهار داشت: ابن رشد گفته است که ابن سینا ا شتباه کرده است که وجود را عرض داشته است. اما ابن سینا چنین نظری نداشته است. منشأ این اشتباه تنها لفظ نیست، کسی که می گوید از ارسطو عدول نباید کرد و کسی که دین و فلسفه را یکی می داند باید توضیح دهد که چگونه چنین امری ممکن است.

۲۶
مهر ۱۳۹۰
نویسنده
دیدگاه‌ها بدون دیدگاه
برچسب‌ها

دیدگاه‌ها بسته است.