افغانستان یکی از پرظرفیت ترین شرکای تجاری ایران است

مهندس بابک افقهی در همایش آشنایی با فرصت های تجاری ایران در افغانستان و معرفی مرکز تجاری ایران در کابل که در سازمان توسعه تجارت ایران با حضور سفیر ایران در کابل برپا شد گفت: نباید افغانستان را تنها به عنوان خریدار کالاهای ایرانی دانست.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آریا،وی برنامه بازاریابی افغانستان را بر اساس سه  محور محل جذابتر، مردم مولدتر و محصول مرغوبتر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر سیستم اقتصادی افغانستان بر اساس بازار آزاد پایه گذاری شده  که این برنامه برای ۱۰ سال برنامه ریزی شده است.
معاون وزیر بازرگانی اظهار داشت: افغانستان بازاری است که به دلیل ضرورت ها، اهمیت استراتژیک و نزدیکی به بعضی از بزرگترین و رو به رشدترین بازارهای جهانی مانند چین، هند و پاکستان، به سرعت درحال گسترش است.
وی ادامه داد: افغانستان از نظر استراتژیک بین جمهوری‌های غنی از انرژی آسیای مرکزی و بنادر مهم آسیای جنوبی که جاده کلیدی انتقال بازارهای نفت و گاز آسیای مرکزی به بازارهای جنوب آسیا و دیگر نقاط جهان هستند، واقع شده است.
وی تصریح کرد: فعالان اقتصادی و مسئولان بخش خصوصی و تعاونی جمهوری اسلامی ایران در صدد هستند تا سطح روابط استراتژِیک و تجاری  جمهوری اسلامی ایران را با این کشور افزایش دهند.
افقهی با اشاره به بهبود شاخص اقتصادی افغانستان گفت :  نرخ رشد بیکاری در این کشور ۴/۳ درصد، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور ۴/۳ درصد، نرخ تورم ۵/۳۰ درصد و میزان صادرات این کشور به جهان ۳۲۷ میلیون دلار بوده که بیانگر بهبود شاخص های اقتصادی این کشور است.
وی ، میانگین تعرفه کل محصولات در افغانستان را ۵/۱۶ درصد اعلام کرد و افزود: میانگین تعرفه برای کالاهای کشاورزی  ۶/۲۲ درصد و کالاهای صنعتی  ۵/۱۰  درصد است.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: مقامات و فعالان اقتصادی افغانستان باید تجارت با جمهوری اسلامی ایران را جزو اولویت های تجاری و اقتصادی خود قرار دهند چراکه کالاهای با کیفیت مرغوب و رقابتی ایرانی که قابل عرضه در بازارهای جهانی است به این کشور صادرمی شود.
وی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان معتبرترین شریک تجاری افغانستان دانست و گفت: در سال ۲۰۰۸ میزان صادرات کشورمان به افغانستان ۲۰۴ میلیون دلار بوده  و این کشور ۸ درصد سهم صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده است.
معاون وزیر بازرگانی ، شرکای عمده صادراتی افغانستان در سال  ۲۰۰۸ را پاکستان، هند، ایران ، عربستان صعودی، چین و آلمان ذکر کرد و افزود: میزان صادرات جمهوری اسلامی ایران به این کشور در زمان یاد شده نسبت به سال ۲۰۰۷ حدود ۳۰ درصد رشد کرده است.
وی با اشاره به روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با افغانستان تصریح کرد: امضای اسناد موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری، حمل و نقل جاده‌ای و هوایی، بازرگانی و گمرکی، تشکیل نخستین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور در تهران و همچنین دومین اجلاس کمیسیون مشترک ،  نشست مشترک وزرای بازرگانی ایران و افغانستان در تیر ماه ۱۳۸۸ ، افتتاح مرز سوم رسمی بین دو کشور در منطقه میل  در مجاور بیرجند و افتتاح پایانه بین المللی و مرزی میلک در مرز ایران و افغانستان ازاقدامات مهم صورت گرفته برای گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور است.
افقهی با بیان اینکه طی ۷ سال گذشته بالغ بر ۳۶۰میلیون دلار کمک‌های بلاعوض کشورمان به بازسازی افغانستان صورت گرفته گفت:  کمکهای ایران به بازسازی افغانستان در بخش های تاسیسات زیرساختی، خدمات فنی و آموزشی و کمکهای نقدی به دولت صورت گرفته است.
وی ، عمده کالاهای مزیت دار ایرانی در بازار افغانستان را شامل مواد شوینده، مواد غذایی، مصالح ساختمانی،  سوخت و گروه دارویی عنوان کرد و گفت:  کشورمان در زمینه صادرات دارو به افغانستان در سال گذشته ۴۶ درصد و روغن های سبک ۵۰ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: فناوری های موجود و بدست آمده در جمهوری اسلامی ایران از آن کشورهای مسلمان به خصوص کشورهای همسایه است که می توانند از این فناوری ها بهره مند شوند.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ، فراهم کردن تسهیلات اعتبار اسنادی برای سهولت در صدور کالا به افغانستان تا سقف ۱۰۰ میلیون دلار، استقرار رایزن بازرگانی در کابل ، استقرار اتاق مشترک افغانستان و ایران در هرات،  امضاء موافقتنامه بازرگانی ایران و افغانستان ، صدور مجوز مرکز تجاری ایران در کابل و برگزاری نخستین میز کشوری افغانستان در بهمن ۱۳۸۸ را از اقدامات انجام شده توسط جمهوری اسلامی ایران در چارجوب روابط دو جانبه عنوان کرد.
وی ، راه اندازی مراکز تجاری ایران در کشورهای مختلف را در حضور فعال تر و ماندگارتر بخش خصوصی در بازارهای هدف ، افزایش کیفیت کالاهای ایرانی موثر دانست  و افزود: ایجاد مراکز تجاری سبب ایجاد فصل نوینی در تجارت و بازاریابی کشورها  و توسعه همکاری های چندجانبه، تعامل با بازرگانان و شناسایی کشورهای هدف می شود.
افقهی، محدودیت‌های موجود در زمینه اعطای ویزا و فقدان ساز و کارهای لازم برای پشتیبانی و ترغیب تجار و بازرگانان افغانی، عدم عضویت ایران در بانک توسعه آسیایی و عدم هماهنگی لازم در سطح نمایندگی‌های ج.ا.ایران در افغانستان، برای انجام فعالیت‌های متمرکز، همسو و هماهنگ در عرصه های مختلف اقتصادی را از موانع موجود برای توسعه روابط اقتصادی ایران و افغانستان ذکر کرد.
وی از عمده ترین راهکارهای افزایش سطح روابط تجاری دو کشور را  تلاش برای افزایش صادرات کالاهای دارای پتانسیل با قیمت رقابتی، تغییر الگوی صادرات از کالاهای مصرفی به کالاهای واسطه‌ای و ماشین‌آلات سبک ، ارائه خدمات فنی و مهندسی در بخشهای
انرژی، معدن، احداث نیروگاههای برق، پالایشگاه، فرآوری محصولات پتروشیمی  و  سرمایه‌گذاری مشترک یا اختصاصی در شهرهای صنعتی و راه‌های ترانزیتی با حمایت دولت و ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران اعلام کرد.
معاون وزیر بازرگانی افزود: ایجاد بانک اطلاعاتی در بخشهای سرمایه‌گذاری و تجارت ، معرفی طرح‌های الویت دار سرمایه‌گذاری، درنظر گرفتن تسهیلات ویژه برای برگزاری نمایشگاه و اعزام هیات‌های تجاری و سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی تبلیغات منسجم رسانه‌ای و برپایی همایش‌ها و نمایشگاه‌ها، بهره برداری از پتانسیل‌های منطقه آزاد چابهار برای سرمایه‌گذاری تجار افغانی و ترانزیت کالا و پایه‌گذاری بستر Re-export  در داخل افغانستان در توسعه روابط اقتصادی دو کشور موثر است.
گفتنی است، همایش آشنایی با فرصت های تجاری ایران در افغانستان امروز یکشنبه در سازمان توسعه تجارت ایران با حضور رییس کل سازمان و سفیر ایران در افغانستان برپا شد.

۱۳
اردیبهشت ۱۳۸۹
نویسنده
دیدگاه‌ها بدون دیدگاه
برچسب‌ها

Leave a Reply