وفایی: ادبیات مقاومت ریشه در باورهای دینی دارد
عباسعلی وفایی با بیان این که اصل ادبیات مقاومت ریشه در باورهای دینی دارد گفت: اگر ادبیات متعهد انسان را به سوی تعالی و ریشههای انسانی بکشاند، قطعا بار مقاومت دارد. پنجمین همایش ادبی «قند پارسی» و نخستین جایزه ادبیات نوروز عصر روز یکشنبه دوم اسفند آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار فارس، پنجمین همایش ادبی قند پارسی و نخستین جایزه ادبی نوروز ویژه ادبیات پایداری، همزمان با نکوداشت محمدجواد خاوری که طی روزهای دوم و سوم اسفند برگزار میشود، آغاز به کار کرد.
* خوشامدگویی به مهمانان
محمدحسین محمدی دبیر این همایش ضمن خوشآمد گویی به مهمانان در ابتدای این جلسه گفت: ادبیات افغانستان با بیش از نیم قرن سابقه کوشیده بازتابی برای صدای امروز ادبیات افغانستان باشد و از این رهگذر، شمار زیادی شاعر را معرفی کرده است.
* پیام وزیر فرهنگ افغانستان
محمدصادق دهقان دبیر علمی این همایش نیز در ادامه این مراسم به قرائت پیام سید محتوم رحیم وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان پرداخت که در بخشی از این پیام آمده است: ادبیات مقاومت که امروز مفهوم ویژهای یافته، فرآیند مقاومت شاعران و نویسندگانی است که در جریان سه دهه قبل در برابر تجاوز پرچم بیداری افراشتهاند.
در ادامه این پیام آمده است که شماری از این شاعران و نویسندگان از پیشگامان ادبیات افغانستان شمرده میشوند.
وزیر فرهنگ افغانستان در پیامش آورده است که ادبیات مقاومت شالوده اندیشه و تفکر دینی برای میهنخواهی و آزادیگرایی این نسل بوده است.
* ادبیات مقاومت ریشه در باورهای دینی دارد
«عباسعلی وفایی» دبیر شورای گسترش زبان و ادب فارسی و رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه این همایش به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: پرداختن به ادبیات مقاومت و ترویج این واژه در بین ملل مختلف در بین فارسیزبانان قدیمی نیست؛ هر چند پیشتر هم بوده، اما به عنوان یک نوع ادبی ملحوظ نظر نبوده است.
وی با بیان این که این ادبیات ریشههای تاریخی قویای دارد، افزود: اگر تاریخی بررسی کنیم در یونان باستان پنج قرن قبل از میلاد مسیح ادبیات پایداری وجود داشته و در زبان فارسی هم اینگونه است و بسیاری از مطالب شاهنامه در ادبیات پایداری میگنجد.
وفایی با طرح این پرسش که ادیب کیست، اظهار داشت: ادیب نگاهی متفاوت، دریافتی متفاوت و در نتیجه بیانی متفاوت دارد و ادبیات پایداری مربوط به آن دسته از ادیبانی است که نگاهی متفاوت به موضوع پایداری دارند.
به گفته وی در مفهومی کلیتر هنر را میتوان نوعی مقاومت تلقی کرد، چرا که هنرمند به جنگ با مرسومات میرود و جهان دیگری فراتر از آنچه که هست میخواهد.
دبیر شورای گسترش زبان و ادب فارسی تصریح کرد: نگاه ادیب با سخنان ساحرانه و موجز بافتی را میسازد که دیگران را متوجه خود میکند و به ترویج تعالی میپردازد؛ پس ظرف شعر به جهات مختلف در ابلاغ پیامها رساتر است.
وفایی با بیان این که ادبیات مقاومت در ایران در دوران باشکوه دفاع مقدس غنیتر، پررونقتر و قویتر از قبل ظاهر شد، عنوان کرد: در این دوران جوانان زیادی به کاروان شعر پیوستند که بیشک اشعار آنها در تاریخ ادبیات خواهد ماند.
وی ادامه داد: این نوع ادبیات با آنچه که پیش از آن در دیگر کشورها بوده متفاوت است، چرا که این پایداری بر اساس ایدئولوژی هر کشوری متفاوت است. مثلا در شوروی و فرانسه ادبیات پایداری نتوانست پیوستگی داشته باشد.
وفایی با بیان اینکه اصل ادبیات مقاومت ریشه در باورهای دینی دارد گفت: اگر ادبیات متعهد انسان را به سوی تعالی و ریشههای انسانی بکشاند قطعا بار مقاومت دارد از این رو مثلا ادبیات عرفانی که مقاومت در برابر نفس درون است، میتواند ادب مقاومت تلقی شود.
رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی، ادبیات فلسطین را یکی از پیشروترین ادبیاتهای پایداری دانست و افزود: پس از آن ادبیات افغانستان قرار دارد که حداقل در سه دهه قبل برای استقلال، آزادی و پاسبانی از فرهنگ خودشان در این نبرد بودهاند.
* شاخصههای ادبیات پایداری
«قنبرعلی تابش» دیگر سخنران این مراسم نیز با موضوع «ابعاد سیاسی ادب پایداری» سخنانی ایراد کرد و گفت: ادبیات پایداری آینه زندگی اجتماعی است و بنده با آقای دکتر وفایی همداستان نیستم و نظر من این است که ادبیات پایداری از روزگارانی که بشر در جامعه گام نهاده آغاز شده و شاهنامه فردوسی از بزرگترین شاهکارهای این نوع ادبیات است؛ بطوری که ادبیات پایداری فارسیزبان ریشه در شاهنامه دارد.
وی پایداری را اصلی برای زندگی موفق و عزتمندانه زیستن دانست و گفت: این اصل حتی در خصوصیترین شکل زندگی یعنی عشق و عاشقی هم وجود دارد.
قنبرعلی تابش، ۵ شاخصه برای ادبیات پایداری برشمرد که توصیف وضع موجود، انتقاد از وضع موجود، علل و عوامل وضع موجود، چارهگشایی و همچنین تصویر وضع مطلوب این ۵ شاخصه را تشکیل میدهد.
در ادامه این مراسم، شاعران کشورهای افغانستان و تاجیکستان به شعرخوانی پرداختند و از مجله روایت رونمایی شد.
محمد سرور رجایی اجرای همایش قند پارسی را برعهده داشت.
همچنین ۳۰ نفر از دانشجویان کشورهای مختلف که برای شرکت در دورههای دانشافزایی زبان و از ادبیات فارسی به ایران سفر کردهاند از میهمانان این مراسم بودند.
این همایش فردا نیز در فرهنگسرای خانواده برگزار میشود و پس از دو روز به کار خود پایان میدهد.