تمام شدن کار راه آهن سنگان _هرات
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، مسؤلان فوائد عامه هرات از اتمام کار ساختمانی خط ریل خواف ایران – افغانستان به طول ۶۱ کیلومتر خبر می دهند و میگویند که در آینده به بهره برداری سپرده خواهد شد.
احداث خط آهن در کشور ما برای اولین بار بر می گردد به زمان امیر امان الله خان که یک خط ریل نمایشی در کابل از دارالامان تا کوته سنگی راه اندازی شده بود واکنون هم بقایای آن در موزیم ملی کشور وجود دارد اما به شکل اصلی آن در زمان ظاهرشاه ٬در بنادر تورغندی و حیرتان ایجاد گردید که فقط در یک محدوده کوچک با کشور شوروی سابق وصل بود.
عملیات اجرایی احداث خط آهن سنگان –هرات در چهار بخش از سال ۱۳۸۵ خورشیدی آغاز شده که هم اکنون پس از حدود سه سال کار آن نهایی شده و به شبکه سراسری خط آهن ایران اتصال دارد.
به گفته مسؤلین فواید عامه هرات خط مذکور در چهار بخش که دو بخش آن در خاک ایران خواف تا مرز مشترک ایران و افغانستان و دو بخش دیگر آن در خاک افغانستان با هزینه ی ۷۵ میلیون دالر کمک های بلاعوض جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شده که هزینه ی سه بخش آن یعنی از خواف ایران تا منطقه زنگی سبا ولسوالی غوریان ولایت هرات به طول ۶۱کیلومتر را کشور ایران پرداخته و هزینه بخش چهارم آن از زنگی سبا تا به مسلخ هرات به طول پنجاه و دو کیلومتر به عهده دولت افغانستان می باشد.
انجنیرحبیب الله تیموری، رییس فواید عامه هرات در گزارشی به پامیرپرس گفت که کار ساختمانی خط خواف-زنگی سبا تکمیل گردیده است اما مشکل اساسی که سد راه بهره برداری آن قرار دارد نپرداختن هزینه ی بزرگترین ایستگاه این خط که در زنگی سبا موقعیت دارد می باشد.
وی افزود که خط مذکور مجموعا سه ایستگاه دارد که ایستگاه اول در ولسوالی غوریان ٬ بعدی در قریه زنگی سبا و ایستگاه آخر در مسلخ هرات می باشد ٬ مهمترین ایستگاه تخلیه بار و اموال این خط در منطقه زنگی سبا است که باید توسط وزارت فواید عامه کشور با هزینه هفتاد میلیون افغانی پروژه آن تکمیل می شد اما ایستگاه مذکور به علت اینکه استملاک نشده؛ یعنی پول مردم را نپرداخته است٬ کار آن هنوز هم راه اندازی نشده است.